گزارش بازدید از سازمان مدیریت پسماند

انجمن معلمان فیزیک استان خراسان رضوی در اولین فعالیت علمی خود در سال تحصیلی جدید از سازمان مدیریت پسماند واقع در ۵ کیلومتری شهر مشهد بازدید کرد . در این برنامه که در روز پنج شنبه 14 دی ماه 1402 با هماهنگی قبلی صورت گرفت تعدادی از همکاران علاقه مند شرکت کردند و با فرآیند تفکیک زباله خشک از تر آشنا شدند .


شهر مشهد با ۴ میلیون نفرمقیم و ۲۵ میلیون نفر زائر در ایام نوروز و محرم و صفر روزانه ۲۰۰۰ تن تا ۲۵۰۰ تن تولید زباله تولید میکند ۶۵ تا ۷۰ درصد زباله تر، ۲۰ درصد فساد پذیر و حدود ۱۰ درصد غیر قابل بازیافت هستند .۵۰۰ تا ۶۵۰ تن زباله در روز جهت تبدیل به مواد دیگر وارد کارخانه کمپوست می شود۱۰۰۰ تن برای دفع و ۲۰۰۰ تن تقریبا زباله خشک توسط شهروندان تولید میشود .


پسماند یا زُباله (به انگلیسی: Waste )، به مواد جامد، مایع و گاز (غیر از فاضلاب) گفته می‌شود که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولیدکننده زائد تلقی می‌شود. پسماند ها شامل عادی کشاورزی صنعتی و بیمارستانی هستند یکی از معضلات آنها ایجاد شیرابه زباله است که بسیار سمی و خطرناک است. ۶۰ تا ۷۰ درصد یک کیلو گرم زباله شیرابه است. حجم شیرابه زباله تقریباً به اندازه سالن کنفرانس است. این مکان به علت فاصله تا شهر و جهت باد در سال ۱۳۵۴ محل دفن زباله انتخاب شده است اما اکنون زباله ها در میامی دفن میشود تنها زباله ای که در اینجا دفن می شود مخصوص کارخانه کمپوست است که از این زباله ها محصولاتی مانند کود کمپوست، پلاستیک ، لاستیک ، گرانوله و آسفالت ایجاد میشود . همچنین از بیوگاز و متان حاصل از این زباله های مدفون شده در هر ساعت حدود 600 کیلو وات برق تولید میشود . لازم به ذکر است هفت نرم افزار در گوشی قابل نصب است که می توان زباله های تفکیک شده را با کمک این نرم افزار ها به این سازمان تحویل داد. بعضی از این نرم افزارها شامل با زیست، بهروب و اکو می باشد که برای دریافت آنها می توان به سایت مدیریت پسماندwmo.mashhad.ir مراجعه کرد یا کلمه هوشمند را به
۳۰۰۸۲۸ ارسال کرد همچنین این نرم افزارها از طریق گوگل پلی یا بازار قابل دریافت هستند .


این برنامه بازدید از صبح تا ظهر به طول انجامید و به تمامی همکاران شرکت کننده در آخر این برنامه گواهی شرکت در بازدید داده شد .

چ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *